Det där med kopior.



Fasen vad det måste kännas tråkigt som designer när en budgetkedja bara kopierar ens verk rakt av (med en liten ändrad detalj som gör att man inte kan stämma dem).
Hittade det här på Kotyrs blogg igår.
Kjolen till höger från Josefin Strid är verkligen fantastisk. Men för en student är 1200 kr ganska så mycket pengar för en kjol när man kan få en liknande variant för 200 kr.
Jag tycker Gina tricots variant är snygg. Men det känns inte riktigt som att jag kan med att köpa kopian till plagget jag stått produktmodell för, som dessutom är snäppet snyggare. Haha!
Vad hade man då gjort som designer undrar jag? Tvingas sänka priset för att efterfrågan ska öka? Då skulle väl tillslut märkeskläderna få samma värde som budgetkedjornas utbud. Tråkigt.

Fan vad jag svamlar. Jag har nog laggt ner alldeles för mycket energi på mitt ekonomiprov den här veckan. En av anledningarna till att bloggen legat på vila. Hoppas allt är bra med er!

Liknande inlägg

Bara jag:

Du gör så att du mailar dem och säger din mening och så skriver du i varenda blogg att orginalet är mycket snyggare och kopian suger.

Det beror såklart på hur mycket du tycker om orginalets skapare hur mycket tid du kan tänka dig att lägga ner förstås.

Men inte bara för det. Det är fult när de själ design från en som de vet inte kan göra någonting. Det enda är faktiskt om sådarna som du hjälper henne.

Men i dagens samhälle så brukar folk inte bry sig så mycket.

Men finns det inget typ av mönsterskydd för kläder? Borde det?

Madde:

Bara jag: Har inte tänkt på det viset! Bra där! Man kanske inte borde vara typiskt svensk och låta sådana saker passera utan istället ta tag i och hjälpa. Jag har ingen aning om mönsterskydd men det borde väl finnas något sånt. En kompis som är smyckesdesigner vet jag tex har patent på vissa smyckesmodeller hon designat. :)

Tobias:

Dåligt av Gina. Dom kan aldrig komma med något eget!

Tobias:

Jag med, sov så gott :D vi hörs!

tobias:

stackars kjolen :(



Ja, det ligger i bohuslän men det är nog lik långt till tanum som till göteborg för mig, haha.

Bor mitt imellan!

har jag frågat vilken linje du går?

angelica blick:

sv; Ja verkligen! skumma grabbar.



Det är toppen! själv då snygging?

Ja det var ett tag sen! men tack sötnos! detsamma! Puss

Muffinsmartin:

Haha visst är jag! Fan verkligen den händiga mannen inom mig :P

Anonym:

Intressant tanke!

Kalle:

stört egentligen, som ikea. koperiar och kopierar.

bra att bloggare "hänger ut" kopior så folk får veta.



hur fick du det där modelljobbet? :D

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer:

nej det är ju det...man kan verkligen "lura folk" med ett stenansikte eller inte visa hur man egentligen mår..men jag mådde inte bra alls..var skitledsen.

Markus:

Ja, svårt det där med kopior, fick se VÄLDIGT mycket av det i Kina :P

Tss:

Men tanke på inlägget, tröjan du har på det tidigare inlägget är en kopia rakt av 5 previews tröjor. Hur vill du ha det med kopiorna egentligen?

stefan:

Är du modell? :O

Tobias:

haft en bra dag Madde? :D

Madde:

Tss: fast om du läser texten så förklarar jag ju också det där med studentplånboken. och jag har aldrig påstått att jag själv har emot att köpa budgetkedjornas kopior utan hur tråkigt det måste vara som designer att få sina verk kopierade. En viss skillnad eller hur?

Tobias:

Fan vad nice :D samma här, hehe



Uppdatera :D

Kalle:

du är så snäll! tycker du får blogga lite mer, gillar kika in här!

Kommentera inlägget här: