Gästblogg



Slentrian. Det är ett av mina favoritord. Dit hör också banal, timid, miserabel, dignitet och bejaka. Det är inte dess betydelse som gör dem vackra, utan just ordet. Till exempel: Miserabel betyder eländlig och urusel. Men själva ordet är så skönt att säga, det låter vackert. När jag frågade runt lite om vilket ord som var det absolut vackraste fick jag många olika svar, däribland fanns; Ärlighet, kärleksfull, tillit, kärlek, smultron, misströsta, absolutist, känsla och ruiner.  Anledningen till att jag denna vecka tänkt mycket på det här är att vi har läst om just favoritord på engelskan. Serendipity var det ord som ansågs vackrast i England och det betyder på svenska serendipitet. Vi har så många användbara och fina ord i svenska som vi idag inte alls använder. Istället använder vi mycket engelsk slang och så kallat ''dataspråk''. Jag säger inte att det är fel, men ni måste ju hålla med om att ordet glädjeyttring är tusen gången finare än LOL. Vilket anser ni vara det finaste svenska ordet?

Slentrian - Gammal ingrodd vana
Banal - Enkel
Timid - Blyg
Miserabel - Eländig, urusel
Dignitet - Värde, värdighet
Bejaka - Säga ja till något
Serendipitet - Förmågan att upptäcka saker av en slump
Misströsta - Tvivla på att något ska sluta bra
Absolutist - Person som inte dricker alkohol (Helnykterist)
Ruiner - Rester av byggnad / Ekonomisk undergång
Glädjeyttring - Skratt
LOL (laugh out loud) - Skratta högt

Veckans goda gärning: Blir att hjälpa min farmor i kiosken ikväll.
Veckans citat: ''Lake, betyder det lakan?'' - Emma på dagens engelskalektion.
Veckans misstag: Gå i för små skor, det ger skavsår.
Veckans låt: Be My Lover - La Bouche
Veckans samtalsämne: Speedway, speedway och ännu mera speedway.
Veckans babe: Adrian Gomolski. Han är snygg helt enkelt.
Veckans högsta önskan: Att det lokala speedwaylaget Valsarna vinner finalen och tar sig upp i elitserien.
Veckans cravings: Klippotekets volymspray.
Veckans hiss: Jag bor nära skolan och slipper åka buss.
Veckans diss: Pengar som inte räcker till det man vill att dom ska göra.
Veckans tack: Går till Madeleine, för att hon alltid lyssnar.

That's all folks!  Nu vill jag önskar er en underbar och lyckad helg!
All kärlek / Saga

Liknande inlägg

Anonym:

Hp:

Svar: Nope, hittade du på något kul? Kram!

Kim Ekholm:

Haha nu ska jag sova.

God natt=)

Madeleine:

Miserabel var verkligen ett vackert ord :) Mina tankar går till musikalen Les Misérables .

Madde:

Vilket fint gästbloggsinlägg Saga! Ska genast börja använda några av dessa ord ;)

Jag och fotbollsspelarn:

Tack =) säger bara I love MONKI ;)

Kommentera inlägget här: